חפש בבלוג זה

יום שלישי, 3 ביולי 2012

מסמך עמדה בנושא הכנסת טכנולוגיית Wi-Fi, למוסדות החינוך

להלן עמדת הפורום לסלולריות שפויה לגבי פריסה של רשותות מחשבים אלחוטיות בבתי הספר בארץ. במסגרת הפעילות של הפורום בנושא הוגשה שאילתה לשר החינוך והפורם ביקש לקבוע איתו פגישה ולדון בנושא. פעילות הפורום בנושא מבוצעת בעקבות תחילת פריסה של רשתות תקשורת מחשבים אלחוטיות בכ 200 בתי ספר, חלוקה של מחשבים ניידים לתלמידים בכ 20 בתי ספר וחלוקה של מחשבים ניידים למורים (והדגש על ניידים אלחוטיים).



מסמך עמדה בנושא הכנסת טכנולוגיית Wi-Fi, למוסדות החינוך

Wi-Fi הינה טכנולוגיה להעברת נתונים בצורה אלחוטית חכמה יותר מקודמותיה, ואשר מגדילה את רוחב הפס, ומנצלת אתו בצורה חכמה יותר. הדבר נעשה ע"י פרוטוקול תקשורת חכם יותר המנהל תעבורה אלחוטית בתוך המרחב הבית ספרי, בדומה לטכנולוגיית בלו-טוט, רק שבהספקים גבוהים יותר.
אם בעבר דיברנו על סוג של "הר פיח", אלקטרו מגנטי הנמצא בכל מקום כדי לתת לנו כיסוי תקשורתי, הרי שכעת אנו מכניסים אותו לתוך המרחב הבית ספרי.
כבר בפתח הדברים יודגש בזאת כי ישנו חוזר מנכ"ל משרד החינוך שאינו תלוי בדור זה ואו אחר של סלולר, המלמד על זהירות מונעת שיש לנקוט עת באים התלמידים-ילדים להשתמש במכשיר הפלפון הסלולארי.
חוזר מנכ"ל זה מדגיש כי ישנן השלכות בריאותיות מהקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת, ואף אומר כי בחודש מאי 2011 הגדיר ארגון הבריאות העולמי את הקרינה הנפלטת מטלפונים סלולאריים (למעשה קרינת רדיו בכלליותה) כמסרטן אפשרי. עוד נאמר בחוזר מנכ"ל זה כי משרד הבריאות אימץ את עיקרון הזהירות המונעת בדגש על אוכלוסיית הילדים ובני הנוער.
חוזר מנכ"ל זה לא נולד ביום בהיר אחד, כך סתם, אלה דווקא בגלל שילדים ובני נוער נמצאים בשלבי התפתחות, וגדילה – תקופה בה המערכת החיסונית חלשה ומתפתחת. תקופה בה התפצלות התאים מהירה יותר, ועשויה להיות מושפעת לרעה מקרינה. זו הקרקע והסביבה שהוביל לחוזר מנכ"ל זה.
אך בעוד יד אחת של משרד החינוך מחפשת לנקוט בזהירות מונעת באשר למכשירי סלולאר, היד השנייה מחפשת להכניס טכנולוגיות Wi-Fi כדי להביא קידמה ושיטות לימוד חדשות ומתקדמות יותר לעולם החינוך.
להלן חוזר מנכ"ל המבקש הקמת טכנולוגיות Wi-Fi, בבתי הספר:

חשוב לומר – הן התקשורת ממכשיר סלולאר, והן תקשורת Wi-Fi – שתי הטכנולוגיות לעיל מפתחות שדה אלקטרו מגנטי ושתיהן מקרינות. אם סלולאר אסור, למה Wi-Fi מותר?
לאור דברים אלה לא ברור, ותמוה, כיצד מתקבלות החלטות כה מנוגדות במשרד החינוך ?
על מנת שלדייק, ולחדד נקודות – הפורום לסלולאריות שפויה מחפש פתרונות שפויים לנושא הקרינה, וישנן כאלה. מחובתנו כהורים וכחברה לבקש ולדרוש כי משרד החינוך יצעד ויצעיד את הדור הצעיר – את ילדינו אל קדמת העתיד, השאלה היא איך עושים זאת?
מהכתוב עד לפה עולה תמונה כי לא נעשתה עבודה מעמיקה בנושא נזקים מקרינה , וכי משרד החינוך מחד נוקט בזהירות מונעת ומאידך סוטר את עצמו ומכניס טכנולוגיות מקרינות למרחב הבית ספרי.
היה מוצע כי החיבור אל עולם המחר, העולם האינטרנטי, המאפשר את ההסתכלות אל הקדמה, יעשה בצורה קווית, ולא אלחוטית (באמצעות טכנולוגיית Wi-Fi).
משרד החינוך בימים אלה בודק פיילוט בנושא תקשורת אלחוטית מסוג Wi-Fi תוך שהוא נמצא בעמדת התגוננות ומסביר את עמדתו לגבי הפיילוט, וברור למה?. לאור העובדה כי מדובר בילדים ובני נוער ישנה התנגדות גורפת מצד הורים בנושא.
עמדת משרד הבריאות באשר לאוכלוסייה ובפרט לגבי ילדים היא כי יש לנקוט בעמדה של זהירות מונעת. פרופסור סיגל סדצקי, חוקרת במכון גרטר של כל נושא הקרינה הבלתי מייננת, וכמי שהייתה שותפה במחקר האינטרפון העולמי, אמרה את דעתה בנושא – כי יש להרחיק קרינה מילדים. פרופסור סיגל סדצקי היא זו שהובילה את חוזר מנכ"ל הדורש זהירות מונעת ממכשירי הסלולאר.
 לאור דברים אלה היה מוצע שוב תקשורת קווית במקום אלחוטית הוא הפתרון !!!!!!
למותר לציין כי מנהלי בתי הספר עשויים להיות חשופי לתביעות בגין נקודה זו.
עתיד בריאות ילדינו תלוי בדרך קבלת ההחלטה בנושא, וחשוב שהפעם ההחלטה תהייה טהורה מכל שיקולים זרים.

בעולם הרחב:

כיצד מיישמים תקשורת קווית במקום אלחוטית?

יתרונה של התקשורת האלחוטית הוא במחירה הזול אל מול התקשורת הקווית שכן לא צריך לסלול כבילה. יתרון נוסף הוא הגמישות להפוך כל כיתה באחת לכיתת מחשב, בכל רגע נתון, אך דברים אלה בטלים אל מול תחלואת הנזקים העתידית, שמשרד הבריאות מתנער ממנה, וכאן נשאלת השאלה איך מיישמים תקשורת קווית אם היא יקרה יותר?, מהיכן יבוא התקציב?
כמי שלמד במערכת החינוך בתקופות בהן לא היו תנורי חימום, ולא מזגנים – אז כמו היום נשאלה השאלה איך לממן תנורי חימום אלה, ומזגנים. התשובה לכך פשוטה. חלק שולם ע"י משרד החינוך, חלק שולם ע"י הרשות המקומית, חלק ע"י וועד ההורים, וחלק ע"י נדבנים . כך יש לנקוט עת באים להקים רשת קווית.

לסיכום

חשוב כי החלטה בנושא תתקבל בצורה שקולה ותוך נקיטת מירב הזהירות המונעת
היה מוצע כי תעשה עבודת הכנה במסגרתה ייבדקו:
א)     אלו בתי ספר ברשות המקומית מוכנים ויכולים להיערך לקראת הקמת רשת תקשורת קווית. הבדיקה תעשה בכפוף למתווה התקציבי לעיל.
ב)     מיתוך בתי הספר שנמצאו מוכנים לתקשורת קווית ידגמו מספר מצומצם של בתי ספר כפיילוט.







****************************

כתיבה - רוני קלר, הפורם לסלולריות שפויה

עריכה - עמיר בורנשטיין 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה